Zoek jouw persoonlijke reisagent
  Vind jouw reisadviseur:

PTT ON TOUR DAG 1

Eindelijk is het zover. Op uitnodiging van Turkish Airlines en Cape Town Tourism mogen we op studiereis naar Zuid-Afrika! Met 12 reisagenten vliegen we vandaag met Turkish Airlines naar Kaapstad met een overstap in Istanbul. Helaas geen business class plaatsen want de vlucht is helemaal vol geboekt, maar economy class was heel goed te doen. Turkish Airlines heeft geregeld dat we met z’n allen bij de business class balie onze bagage mochten inchecken. Dat ging vlot, snel door naar de gate. Met de airbus A330 vlogen we naar Istanbul. Eenmaal aangekomen in Istanbul mochten we een kijkje nemen in de Turkish Airlines lounge. Deze lounge is speciaal voor business class reizigers bedoeld. Reizigers kunnen tijdens hun overstap in de lounge wachten, uitrusten, een hapje eten en drinken, je laten masseren of zelfs een filmpje pakken in de bioscoop. Allemaal zonder extra kosten. Na een korte kennismaking met de lounge ging we weer aan boord. Dag Istanbul airport, Kaapstad here we come...

PTT ON TOUR DAG 2

Na een lange, zeer goed verzorgde vlucht door Turkish Airlines kwamen we dan eindelijk aan op een voor ons allemaal nog onontdekte bestemming... Kaapstad! We werden hartelijk ontvangen door een vertegenwoordiger van Cape Town Tourism en gingen met een uitgebreid lunchpakket meteen op weg naar Aquila Private Game Reserve, dat op ca. 2,5 uur rijden is gelegen in Zuid Karoo. Nadat we allemaal waren ingecheckt in onze zeer ruime kamers, gingen we eind van de middag een game drive maken door het Aquila Game Reserve. Wat een geweldig begin van ons avontuur in deze regio! Er werden olifanten, neushoorns, struisvogels, springbokken, nijlpaarden en zebra's gespot. Onze gids vertelde nog dat ze o.a. een speciaal programma hebben om neushoorns te redden: Saving Private Rhino. Het geld dat ze verdienen aan de gasten van Aquila wordt gebruikt om zoveel mogelijk neushoorns te kunnen redden en zo bij te dragen aan het behoud van deze diersoort.

Later op de avond stond er een geweldig uitgebreid diner op ons te wachten, dat werd geopend door een groep Afrikaanse dansers. Wat een heerlijke plek is dit om te verblijven! Na het diner konden we spontaan aansluiten  bij de stargazing tour, waarbij de gids met zijn laser-pen veel sterren en planeten aan ksn wijzen. Zo is de Melkweg met het blote oog vanaf Aquila bijvoorbeeld heel goed te zien. Door de telescoop zagen we de planeten Neptunus, Mars en Jupiter van dichtbij. Onder deze prachtige sterrenhemel met diverse dierengeluiden op de achtergrond genieten we nog even na van alle indrukken van de eerste dag in Zuid-Afrika....

PTT ON TOUR DAG 3

Voor vandaag staat er een tweede 'game drive' gepland. Het is 6 uur 's ochtend en dat betekent dat de wekker vroeg ging, maar voor een goed doel: een sunrise safari in Aquila private game reserve. Om 7 uur vertrekken we in een open jeep, op zoek naar wildlife en bijzondere flora. En wat hebben we geluk! We zijn net onderweg en stuiten op een gifbal. Een plant waarmee men zich kan beschermen tegen wilde dieren door het gif uit die plant te gebruiken. Niet veel later zien we nog een 'touwplant'. Door deze plant geduldig af te pellen, krijg je kleine reepjes tak waar je een touw mee kunt vlechten. Nog geen 3 minuten later passeren we een sprinbokfamilie, waarvan de kleintjes aan het spelen waren en letterlijk door de struiken sprongen, zo bijzonder om te zien! En ons geluk hield nog niet op. Een aantal meter verderop spotten we onze eerste giraf, gevolgd door drie neushoors, zebra's en nog twee giraffen. Wow!

Na de safari genieten we van ons ontbijt met verbluffend uitzicht op het reservaat en vertrekken vervolgens naar Kaapstad. Onze eerste stop is het schilderachtig gelegen luxe hotel 'The Twelve Apostles'. We kijken onze ogen uit tijdens de rondleiding en sluiten ons bezoek af met een heerlijke 3-gangenlunch op het terras, met uitzicht op zee. Eenmaal aangekomen in ons overnachtingshotel, President Hotel Capetoen, hebben we direct een meet & great met diverse lokale touroperators. Wat zitten er leuke presentaties bij. Denk bijvoorbeeld aan een excursie op een motor met zijspan. Je wordt tijdens deze tours rondgereden op oude, opgeknapte motoren uit 1950/1960 met zijspan. Maar ook een verrassend uitgebreid buffetdiner in een township, snorkelen met zeehonden of een haaiensafari (je gaat dan in een kooi onder water) behoren tot de vele opties in Kaapstad. We sluiten onze dag af in het prachtige hotel/restaurant Alphen, net buiten het centrum van Kaapstad. Na een korte rondleiding in dit zeer luxe, charmante hotel, genieten we van een heerlijk 3-gangenmenu. Moe, maar voldaan keren we rond 22.30 uur terug naar ons eigen hotel.

Vandaag was weer een feestje!

PTT ON TOUR DAG 4

Het was absoluut stil in de bus… 10 reisagenten die even niets meer te zeggen hadden. Dit gebeurde na een lesje nederigheid in de Township van Khayelitsha, de twee na grootste Township van Zuid Afrika.

Na een heerlijk overdadig ontbijt in het Radisson Blue hotel stapten we in de bus met onze gids Juma en reden naar de Township Khayelitsha. Juma is een kunstenaar met een groot hart, hij doet veel voor zijn Township om de Community beter te maken. Tijdens een stop bij Sikis voor heerlijke koffie/ red latte (rooibosthee met honing en melk) vertelde hij ons zijn verhaal. Hij is een tijd naar Engeland geweest om personeel te trainen voor een barista bedrijf. Na deze ervaring heeft hij de stap gezet zijn eigen koffie bedrijf op te zetten in de garage van zijn moeder.

Na de koffiebreak maakten we een stop bij veloKaya, wat fiets-thuis betekent in het Xhosa. Hier kunnen de kinderen uit de Township komen trainen, huiswerk maken en chillen. In totaal zijn er 120 kinderen bij deze Academy aangesloten. Deze kinderen hebben hier een plek waar ze worden opgevangen en kunnen wachten totdat hun ouders weer thuiskomen na een lange dag werken. Het terrein van VeloKaya wordt gedeeld met Khayelitsha Art Hub space waar lokale kunstenaars de kans krijgen om hun creativiteit te laten zien. Ook wij zijn creatief bezig geweest en hebben een muur vol fietsjes gemaakt.

Vanuit veloKaya stapten we op de fiets en reden met onze gids Juma door de Township naar 4Roomed eKasi Culture. Abigail Mbalo is de energieke persoon die dit restaurant runt. Ze vertelde ons haar verhaal dat ze 20 jaar lang buiten de Township heeft gewoond en toen ze de kans kreeg om in MasterChef South Africa haar kookkunsten te laten zien, heeft besloten dat het tijd was om terug te gaan naar de Township en bij te dragen aan de Community. Abigail is in de top 6 geëindigd, je kunt je dus voorstellen dat we heerlijk hebben gegeten.

Met onze blauwe T-shirts aan en gele helmen op rijden we naar de volgende stop 18 gangster museum. Dit bijzondere museum in een zeecontainer laat het verhaal zien van de realiteit in de townships als kinderen de verkeerde kant opgaan. Twee ex gedetineerden vertellen ons hoe zij in de gevangenis terecht zijn gekomen en wat zij nu doen om te voorkomen dat de jeugd ook die kant op gaat. We werden in een cel opgesloten die bedoeld is voor twee personen maar waar in de realiteit acht man in gestopt worden. Hier werden we al aardig stil van..  Onze laatste stop was bij Makukhanye Art Room. Hier liepen we met een gids door de Shack Maze en kregen we een zeer realistisch beeld van hoe het leven in een Township er echt aan toe gaat. De vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen is overweldigend. De wandeling eindigt met een voorstelling van een groep jongeren en kinderen waarbij velen van ons de ogen niet droog konden houden.. De avond eindigde in een restaurant Gold. Hier konden we met de Djembé in de hand mee drummen op de Afrikaanse beat. Tijdens het luisteren en kijken naar vele voorstellingen van mensen uit allerlei verschillende Afrikaanse culturen werd er een heerlijke maaltijd gepresenteerd om samen te delen.

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van onze website gemakkelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
Voor meer informatie kun je ons privacybeleid doorlezen.