Zoek jouw persoonlijke reisagent
  Vind jouw reisadviseur:

Coronavirus: wat betekent dit voor jouw vakantie?

Wij houden de ontwikkelingen rondom het coronavirus COVID-19 nauwlettend in de gaten. De veiligheid en de gezondheid van onze klanten staat uiteraard voorop. De huidige situatie zorgt voor onzekerheid ten aanzien van (toekomstige) reisplannen. Hoewel we niet op alle vragen een antwoord hebben, hopen we middels deze FAQ wel een groot deel van de vragen en onzekerheden weg te kunnen nemen. 

Natuurlijk kun je ook te allen tijde contact opnemen met jouw persoonlijke reisadviseur. Zeker in deze tijd is het geruststellend om een reis via een zelfstandig reisadviseur te boeken. Als klant heb je dan slechts één contactpersoon, vanaf het moment dat je wensen uitgesproken worden totdat je weer veilig thuis bent. Je hoeft dus niet ellenlang aan de lijn te hangen bij verschillende partijen voor een vraag of een wijziging. Je wordt nooit meer van het kastje naar de muur gestuurd. 

Een persoonlijke reisadviseur zoekt alles voor je uit, van de meest actuele adviezen en veiligheidsmaatregelen tot de situatie op de reisbestemming en de benodigde verzekeringen. Vanzelfsprekend werken onze adviseurs uitsluitend met betrouwbare leveranciers die flexibele reisvoorwaarden én gunstige annuleringsvoorwaarden hanteren. Onze persoonlijke reisadviseurs zijn daarbij allemaal aangesloten bij de SGR en ANVR. Kortom, je zorgen worden je uit handen genomen en je reis wordt van A tot Z tot in de puntjes verzorgd.  

  • Als mijn vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt?

Daar kunnen we kort over zijn: nee, jij bent jouw geld niet kwijt wanneer de vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus. Als jouw reis niet door kan gaan en dus wordt ingetrokken, kan je jouw reis omboeken naar een latere periode. Je kunt er ook voor kiezen om je geld terug te krijgen. Dit gebeurt binnen een termijn van 14 dagen na het intrekken van de reis.  

  • Kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken i.v.m. corona?

Is jouw reis niet geannuleerd als gevolg van corona, maar vind je de onzekerheid vervelend? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om, wanneer mogelijk, zelf jouw reis te annuleren of om te boeken. Mogelijk zijn de daaruit voortvloeiende kosten voor jou. Hieronder leggen we je uit hoe dat per situatie verschilt. Op deze site kun je, ingedeeld naar land, de meest recente cijfers van de coronabesmettingen wereldwijd bekijken. De mogelijkheden tot annuleren en omboeken zijn mede afhankelijk van de code die door het ministerie van buitenlandse zaken is afgegeven voor jouw vakantiebestemming.

Code oranje en reis op korte termijn: wanneer jouw vakantiebestemming code oranje heeft én de reis binnen drie dagen plaatsvindt, zal de reis helaas niet door kunnen gaan. In dit geval is het mogelijk om kosteloos om te boeken of te annuleren. Neem contact op met je persoonlijke reisadviseur om de individuele situatie met betrekking tot jouw boeking te achterhalen.

Code oranje en reis op lange termijn: wanneer jouw vakantiebestemming code oranje heeft maar de reis pas na drie dagen plaatsvindt, dan is de situatie anders dan hierboven geschetst. De reis kan vooralsnog niet kosteloos geannuleerd worden. De vakantiebestemming zou immers vóór de geplande reisdatum alsnog code geel kunnen krijgen. In dit geval houdt jouw reisadviseur het advies nauwlettend in de gaten en houdt jou op de hoogte van de ontwikkelingen. Let wel op! Wanneer je er zelf voor kiest om te annuleren en de reisorganisatie later bepaalt om reizen met jouw vertrekdatum te annuleren, dan heb je geen recht meer op teruggave van het geld. De koop is immers reeds ontbonden door de annulering.

  • Kan ik ondanks het coronavirus alvast een nieuwe reis boeken of plannen?

Ja, dat kan. Plan bijvoorbeeld nu alvast je zomer- of najaarsvakantie. Wanneer jouw reis niet door kan gaan als gevolg van corona en door de reisorganisatie wordt ingetrokken, dan kun je omboeken naar een latere periode of ervoor kiezen om je geld terug te krijgen. Dit zal dan gebeuren binnen een termijn van 14 dagen na het intrekken van de reis. Op deze manier is het geen risico om een reis te boeken.

Zie de vraag ‘kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken i.v.m. corona?’ hierboven voor meer scenario’s omtrent de annulering van een reis.   

  • Valt corona onder de dekking van een annuleringsverzekering?

Wij werken samen met verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance. De verzekering biedt een gratis COVID -19 dekking op jouw kort- of doorlopende reis- en annuleringsverzekering met vertrek tussen 16 april 2021 en 31 december 2021. Dit betekent dat jouw annuleringskosten zijn gedekt als de diagnose Covid-19 is vastgesteld. Ook als je te maken hebt met een verplichte individuele quarantaine. Een positieve (PCR) test is noodzakelijk. Heb je een polis lopen bij een andere verzekeringsmaatschappij, check dan altijd eerst de voorwaarden!

  • Kan ik rekenen op repatriëring als het reisadvies plots verandert naar code oranje of rood op de bestemming?

Ja, daar kan je op rekenen. Wanneer jij al op de bestemming bent en het reisadvies plotseling verandert naar code oranje of rood, dan is de reisorganisatie – indien jij dat wenst –  verantwoordelijk voor de repatriëring van jou en jouw reisgezelschap. 

  • Zijn er versoepelde omboekingsregelingen i.v.m. corona?

Veel reisorganisaties hebben op dit moment een versoepelde omboekingsregeling. Je kunt bij jouw persoonlijke reisadviseur informeren naar de mogelijkheden.

  • Als ik omboek naar een latere datum en we kunnen nog steeds niet reizen door corona, wat gebeurt er dan?

Feitelijk geldt dan hetzelfde voor de reizen die nu worden geannuleerd i.v.m. corona. Dit geldt voor huidige vakanties, maar ook voor een omgeboekte vakantie. Je kunt dus met een gerust hart omboeken! 

  • Ik heb een ANVR-Reisvoucher, hoe lang is deze geldig?

De uitgegeven ANVR-Reisvouchers mét SGR-dekking hebben een geldigheid tot 1 jaar minus 1 dag na uitgifte. Op 17 maart 2021 heeft SGR besloten dat de dekking van deze vouchers twee maanden zal worden verlengd. Deze zijn nu dus 14 maanden geldig. Helaas geven sommige media onjuiste informatie, waardoor de consument zich onterecht zorgen maakt. Op de site van het ANVR wordt op heldere wijze uitgelegd hoe de teruggave geregeld is.

  • Mijn voucher loopt binnenkort af. Wat moet ik doen?

Geen zorgen, vanuit Personal Touch Travel krijg jij automatisch bericht wanneer je voucher afloopt. Je kunt er dan voor kiezen om je voucher niet uit te laten betalen, maar om te zetten in een boeking. Heb je bijvoorbeeld plannen voor de zomervakantie? Of wil je misschien al voor 2022 een reis boeken? Hiervoor kun je gemakkelijk je voucher gebruiken.

Kies je er toch voor om de waarde van je voucher uit te laten betalen? Het is dan belangrijk om te controleren of je bankgegevens (nog) juist zijn. Personal Touch Travel zal jouw voucher binnen de gestelde tijd uitbetalen. Uiteraard is ook Personal Touch Travel gebonden aan de terugbetalingen van de leverancier(s) van de reis. Weet dat de dekking van de voucher nu 14 maanden is waardoor je geen financieel risico loopt.

  • Mag ik het bedrag van de voucher aan meerdere vakanties besteden?

Dit is in sommige gevallen mogelijk. Vraag bij je persoonlijke reisadviseur wat de voorwaarden zijn.

  • Is de voucher overdraagbaar?

Helaas zijn de vouchers niet overdraagbaar.

  • Moet ik ondanks het coronavirus het restantbedrag van mijn vakantie wel betalen?

Ja, de betaling zal wel moeten worden voldaan. Op het moment dat je gevraagd wordt om de restantbetaling te voldoen, is er nog niets bekend over een eventuele annulering van de reis. Omdat de reis nog gepland staat, zijn de ANVR- en/of boekingsvoorwaarden onverminderd van kracht en hebben ook wij nog betalingsverplichtingen naar onze partners staan.

Indien het restantbedrag niet tijdig betaald wordt, kan de reis geannuleerd worden. Wij berekenen in dit geval de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. Feitelijk levert dat extra kosten op, die je niet had gehad bij het betalen van de volledige reissom.

Want wanneer een reisorganisatie uiteindelijk de reis toch zou annuleren, volgen er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit de reeds betaalde reissom kwijt bent. Zie hiervoor de vraag ‘Als mijn vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt?’.

  • Heb ik straks een vaccinatiebewijs nodig om te mogen reizen?

Volgens de Rijksoverheid heeft Nederland nog geen besluit genomen over een vaccinatiebewijs voor reizen naar het buitenland. Op internationaal en Europees niveau worden hier momenteel afspraken over gemaakt. Vooralsnog hoeft niemand aan te tonen dat hij of zij gevaccineerd is. 

  • Moet ik in thuisquarantaine bij aankomst in Nederland?

Volgens het huidige beleid moeten reizigers die uit het buitenland komen bij terugkomst in Nederland direct 10 dagen in quarantaine. Er zijn enkele uitzonderingen voor landen met een laag COVID-19 risico. Voor de meest recente lijst kijk je op deze pagina van de Rijksoverheid.

  • Moet ik mij negatief laten testen bij aankomst in Nederland?

Volgens het huidige beleid moeten reizigers die uit het buitenland komen een negatieve NAAT (PCR)-test van maximaal 24 uur oud bij het aan boord gaan laten zien, of in het bezit zijn van een negatieve sneltest van maximaal 24 uur oud. Er zijn enkele uitzonderingen voor landen met een laag COVID-19 risico. Voor de meest recente lijst kijk je op deze pagina van de Rijksoverheid.

 

 

 

 

Personal Touch Travel is lid van de ANVR Personal Touch Travel is lid van de SGR Personal Touch Travel is lid van het Calamiteitenfonds

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van onze website gemakkelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
Voor meer informatie kun je ons privacybeleid doorlezen.