Zoek jouw persoonlijke reisagent
  Vind jouw reisadviseur:

Coronavirus: wat betekent dit voor jouw vakantie?

Wij houden de ontwikkelingen rondom het coronavirus COVID-19 nauwlettend in de gaten. De veiligheid en de gezondheid van onze klanten staat uiteraard voorop. De huidige situatie zorgt voor onzekerheid ten aanzien van (toekomstige) reisplannen. Hoewel we niet op alle vragen een antwoord hebben, hopen we middels deze FAQ wel een groot deel van de vragen en onzekerheden weg te kunnen nemen.

Natuurlijk kun je ook te allen tijde contact opnemen met jouw persoonlijke reisadviseur. Zeker in deze tijd is het geruststellend om een reis via een zelfstandig reisadviseur te boeken. Als klant heb je dan slechts één contactpersoon, vanaf het moment dat je wensen uitgesproken worden totdat je weer veilig thuis bent. Je hoeft dus niet ellenlang aan de lijn te hangen bij verschillende partijen voor een vraag of een wijziging. Je wordt nooit meer van het kastje naar de muur gestuurd.

Een persoonlijke reisadviseur zoekt alles voor je uit, van de meest actuele adviezen en veiligheidsmaatregelen tot de situatie op de reisbestemming en de benodigde verzekeringen. Vanzelfsprekend werken onze adviseurs uitsluitend met betrouwbare leveranciers die flexibele reisvoorwaarden én gunstige annuleringsvoorwaarden hanteren. Onze persoonlijke reisadviseurs zijn daarbij allemaal aangesloten bij de SGR en ANVR. Kortom, je zorgen worden je uit handen genomen en je reis wordt van A tot Z tot in de puntjes verzorgd.

  • Heb ik een vaccinatiebewijs nodig om te mogen reizen?

Binnen de EU wordt er gereisd met de EU Digitaal Corona Certificaat (DCC): door middel van een QR-code, geprint of in de CoronaCheck app, kunnen reizigers aantonen dat ze ofwel volledig gevaccineerd zijn, of een negatieve testuitslag hebben of hersteld zijn van een coronabesmetting.  Buiten de EU verschilt het per land, vraag het na bij je reisadviseur.

  • Moet ik mij laten testen op COVID-19 om te mogen reizen?

Bijna elk land verplicht niet gevaccineerde reizigers om of een bewijs van herstel of een negatieve (PCR-)test te tonen bij aankomst. In samenwerking met Spoedtest.nl biedt Personal Touch Travel vóór en na die tijd een PCR test met certificaat aan voor slechts €41,50 per persoon (i.p.v € 79,95). Een antigeen sneltest kost via dezelfde weg €23,95 per persoon (i.p.v € 39,95).

  • Moet ik in thuisquarantaine bij aankomst in Nederland?

Dat hangt van het land van herkomst af. Je kunt gemakkelijk de Quarantaine reischeck doen om dit te controleren. 

  • Moet ik mij negatief laten testen bij aankomst in Nederland?

Ook dit hangt af van het land waar je vandaan reist. Je kunt gemakkelijk de reischeck van de rijksoverheid doen om dit te controleren.

  • Als mijn vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt?

Daar kunnen we kort over zijn: nee, jij bent jouw geld niet kwijt wanneer de vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus. Als jouw reis niet door kan gaan en dus wordt ingetrokken, kan je jouw reis omboeken naar een latere periode. Je kunt er ook voor kiezen om je geld terug te krijgen. Dit gebeurt binnen een termijn van 14 dagen na het intrekken van de reis. 

  • Valt corona onder de dekking van een annuleringsverzekering?

Wij werken samen met verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance. De verzekering biedt een gratis COVID -19 dekking op jouw kort- of doorlopende reis- en annuleringsverzekering met vertrek tussen 15 april 2021 tot en met 31 augustus 2022. Dit betekent dat jouw annuleringskosten zijn gedekt als de diagnose Covid-19 is vastgesteld. Ook als je te maken hebt met een verplichte individuele quarantaine. Een positieve (PCR-)test is dan noodzakelijk. Heb je een polis lopen bij een andere verzekeringsmaatschappij, check dan altijd eerst de voorwaarden!

Sinds september dekt verzekeraar Allianz tevens coronagerelateerde medische kosten in gebieden met kleurcode oranje. Deze extra dekking voor medische kosten geldt wereldwijd - weliswaar alleen wanneer dit oranje reisadvies ook daadwerkelijk gerelateerd is aan Covid-19. Eerder bood Allianz al de quarantainedekking (extra reis- en verblijfkosten) voor groene en gele bestemmingen binnen de EU. Het gebrek aan verzekeringsopties voor verre bestemmingen blokkeerde reizigers om een verre reis te boeken. Nu wordt daarom uitgebreid naar verre bestemmingen.

Neem contact op met jouw reisadviseur want zij/hij kan jou precies uitleggen wat wel en wat niet gedekt wordt op jouw reisbestemming.

  • Zijn er versoepelde omboekingsregelingen i.v.m. corona?

Veel reisorganisaties hebben op dit moment een versoepelde omboekingsregeling. Je kunt bij jouw persoonlijke reisadviseur informeren naar de mogelijkheden.

  • Ik heb een ANVR-Reisvoucher, hoe lang is deze geldig?

De uitgegeven ANVR-Reisvouchers mét SGR-dekking hebben een geldigheid tot 1 jaar minus 1 dag na uitgifte. Op 17 maart 2021 heeft SGR besloten dat de dekking van deze vouchers twee maanden zal worden verlengd. Deze zijn nu dus 14 maanden geldig. Helaas geven sommige media onjuiste informatie, waardoor de consument zich onterecht zorgen maakt. Op de site van het ANVR wordt op heldere wijze uitgelegd hoe de teruggave geregeld is.

  • Mijn voucher loopt binnenkort af. Wat moet ik doen?

Geen zorgen, vanuit Personal Touch Travel krijg jij automatisch bericht wanneer je voucher afloopt. Je kunt er dan voor kiezen om je voucher niet uit te laten betalen, maar om te zetten in een boeking. Heb je bijvoorbeeld plannen voor de herfstvakantie? Of wil je misschien al voor 2022 een reis boeken? Hiervoor kun je gemakkelijk je voucher gebruiken.

Kies je er toch voor om de waarde van je voucher uit te laten betalen? Het is dan belangrijk om te controleren of je bankgegevens (nog) juist zijn. Personal Touch Travel zal jouw voucher binnen de gestelde tijd uitbetalen. Uiteraard is ook Personal Touch Travel gebonden aan de terugbetalingen van de leverancier(s) van de reis. Weet dat de dekking van de voucher nu 14 maanden is waardoor je geen financieel risico loopt.

  • Mag ik het bedrag van de voucher aan meerdere vakanties besteden?

Dit is in sommige gevallen mogelijk. Vraag bij je persoonlijke reisadviseur wat de voorwaarden zijn.

  • Is de voucher overdraagbaar?

Helaas zijn de vouchers niet overdraagbaar.

Heb je een andere vraag? Neem gerust contact op met een reisadviseur bij jou in de buurt.

 

 

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van onze website gemakkelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
Voor meer informatie kun je ons privacybeleid doorlezen.