Zoek jouw persoonlijke reisagent
  Vind jouw reisadviseur:

Coronavirus: wat betekent dit voor jouw geplande vakantie?

Wij houden de ontwikkelingen rondom de versoepelingen en rondom het coronavirus COVID-19 nauwlettend in de gaten. Vanzelfsprekend staat de veiligheid en de gezondheid van onze klanten voorop. De huidige situatie zorgt logischerwijs voor onzekerheid ten aanzien van (toekomstige) reisplannen. Hoewel we niet op alle vragen een antwoord hebben, hopen we middels deze FAQ wel een groot deel van de vragen en onzekerheden weg te nemen. Uiteraard kun je ook te allen tijde contact opnemen met jouw persoonlijke reisadviseur. 
 

  • Naar welke landen mag ik op vakantie?

De landen die op dit moment code geel toegewezen gekregen hebben zijn: Curaçao, Duitsland, Griekenland (vasteland), Italië, Luxemburg,  Oostenrijk (deels), Portugal (deels) en Zweden.

Reizen naar de volgende landen hebben code oranje (vakantiereizen afgeraden): Aruba, België, Bonaire, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland (eilanden), Hongarije, Ierland, IJsland, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Malta, Monaco, Noorwegen, Polen, Roemenië, Saba, Sint-Maarten, Sint Eustatius, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Voor reizen buiten Europa blijft het reisadvies vooralsnog ‘oranje’, wat betekent dat vakantiereizen buiten Europa worden afgeraden.

Deze lijst wordt regelmatig geactualiseerd. De meest actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse zaken hier te bekijken.

Ook wanneer een land wel toegankelijk is kunnen er op bepaalde plaatsen beperkingen gelden of kunnen er sommige locaties gesloten zijn. Denk aan bezienswaardigheden, theaters, bioscopen, musea, restaurants enz. Check van tevoren hoe de situatie ter plekke is. 

  • Als mijn vakantie wordt geannuleerd door het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt?

Daar kunnen we kort over zijn: nee, jij bent jouw geld niet kwijt wanneer de vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus. Op dit moment wordt er een reisvoucher ter waarde van de reissom beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis wanneer deze crisis voorbij is.

  • Hoelang zijn ANVR-Reisvouchers geldig?

De tot eind dit jaar uitgegeven en nog uit te geven ANVR-Reisvouchers mét SGR-dekking hebben een geldigheid tot 1 jaar na uitgifte. Helaas geven sommige media onjuiste informatie, waardoor de consument zich onterecht zorgen maakt. Op de site van het ANVR wordt op heldere wijze uitgelegd hoe de teruggave geregeld is.

  • Kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken i.v.m. corona?

Is jouw reis nog niet geannuleerd door corona, maar vind je de onzekerheid vervelend? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om, wanneer mogelijk, jouw reis te annuleren of om te boeken. Op deze site kun je, ingedeeld naar land, de meest recente cijfers van de coronabesmettingen wereldwijd bekijken. De mogelijkheden tot annuleren en omboeken zijn mede afhankelijk van de code die door het ministerie van buitenlandse zaken is afgegeven voor jouw vakantiebestemming.

Code geel: wanneer jouw vakantiebestemming code geel heeft gekregen, dan kan de reis gelukkig gewoon doorgaan. Mocht je ervoor kiezen om toch zelf te annuleren, dan is dit op eigen kosten. De kosten hangen in dit geval af van de vertrekdatum en het type reis. Zo kan het zijn dat de vluchten non-refundable zijn en dan kunnen de kosten hoger oplopen dan gemiddeld. Deze kosten worden verrekend met de (aan)betaling die reeds gedaan is. Je kunt de kosten vrijblijvend bij je persoonlijke reisadviseur opvragen en nagaan of omboeken wellicht ook een optie is. Let wel op! Wanneer je er zelf voor kiest om te annuleren en de reisorganisatie later bepaalt om reizen met jouw vertrekdatum te annuleren, dan heb je geen recht meer op een voucher of teruggave van het geld. De koop is immers reeds ontbonden door de annulering.

Code oranje en reis op korte termijn: wanneer jouw vakantiebestemming code oranje heeft én de reis binnen drie dagen plaatsvindt, zal de reis helaas niet door kunnen gaan. In dit geval is het mogelijk om kosteloos om te boeken of te annuleren. Neem contact op met je persoonlijke reisadviseur om de individuele situatie met betrekking tot jouw boeking te achterhalen.

Code oranje en reis op lange termijn: wanneer jouw vakantiebestemming code oranje heeft maar de reis pas na drie dagen plaatsvindt, dan is de situatie anders dan hierboven geschetst. De reis kan vooralsnog niet kosteloos geannuleerd worden. De vakantiebestemming zou immers vóór de geplande reisdatum alsnog code geel kunnen krijgen. In dit geval houdt jouw reisadviseur het advies nauwlettend in de gaten en houdt jou op de hoogte van de ontwikkelingen. Let wel op! Wanneer je er zelf voor kiest om te annuleren en de reisorganisatie later bepaalt om reizen met jouw vertrekdatum te annuleren, dan heb je geen recht meer op een voucher of teruggave van het geld. De koop is immers reeds ontbonden door de annulering.

  • Repatriëring

Wij ontvingen verontruste berichten naar aanleiding van de persconferentie waarin werd gemeld dat reizigers niet gerepatrieerd zouden worden bij een eventuele nieuwe uitbraak van het coronavirus op vakantiebestemming. Dit is inderdaad het geval wanneer je een losse vlucht hebt geboekt maar niet wanneer je een pakketreis geboekt hebt bij een Nederlandse ANVR en SGR aangesloten touroperator. In dat laatste geval wordt je gerepatrieerd, mocht de code onverhoopt van geel naar oranje gewijzigd worden tijdens je reis.

  • Valt corona onder de dekking van een annuleringsverzekering?

Helaas. Annuleringen i.v.m. corona worden in 99% van de gevallen niet gedekt door verzekeraars.

  • Zijn er versoepelde omboekingsregelingen i.v.m. corona?

Veel reisorganisaties hebben op dit moment een versoepelde omboekingsregeling. Je kunt bij jouw persoonlijke reisadviseur informeren naar de mogelijkheden.

  • Ik krijg een voucher. Wat houdt dit precies in?

We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid, we kunnen op het moment niet meer reizen. Dat leidt tot onzekerheid bij mensen over hun reissom en dat is begrijpelijk. Deze bizarre situatie kent ook een andere zijde; de reisbranche krijgt een gigantische klap. Alle reizen worden geannuleerd en nieuwe boekingen komen er nauwelijks. Dit is de reden dat er nu wordt gewerkt met de vouchers, in de media inmiddels ook wel bekend als de coronavoucher. Het is in overeenstemming met de ANVR en de SGR bedacht om te voorkomen dat er reisorganisaties failliet gaan in deze onwerkelijke tijden.

Vakantiegangers van wie de reis vanuit de reisorganisatie wordt geannuleerd hebben recht op een voucher t.w.v. het reeds betaalde bedrag Het recht op een voucher is er niet wanneer je op eigen initiatief – voordat de reis vanuit de reisorganisatie wordt geschrapt – de reis annuleert. Reisorganisaties kunnen zelf deels de voorwaarden van de voucher bepalen. Er zijn wel richtlijnen voor reisorganisaties vanuit SGR en ANVR. Zo moet de voucher in elk geval een jaar geldig zijn vanaf het moment van uitgifte. Dit is ook de periode die gedekt is door de SGR. De vertrekdatum kan eventueel buiten deze periode liggen, maar hoe ver daarbuiten kan per reisorganisatie verschillen. Je ontvangt een reisvoucher van Personal Touch Travel. Een nieuwe reis kan dan weer geboekt worden bij dezelfde reisorganisatie waar de oorspronkelijke reis is geboekt. In sommige gevallen geldt deze restrictie niet, dat is afhankelijk van de oorspronkelijke boeking.

  • Wat zijn de voordelen van de reisvoucher? 

De voucher is, door de unieke situatie, gedekt door de SGR. Wanneer een reisorganisatie onverhoopt failliet gaat, krijg je van de SGR jouw reissom terug.

  • Mag ik het bedrag van de voucher aan meerdere vakanties besteden?

Dit is in sommige gevallen mogelijk. Vraag bij je persoonlijke reisadviseur wat de voorwaarden zijn.

  • Is de voucher overdraagbaar?

Helaas zijn de vouchers niet overdraagbaar.

  • Wanneer kan ik de reisvoucher verwachten?

Is jouw reis reeds geannuleerd en heb je recht op een voucher t.w.v. de reissom? Dan vragen we nog even geduld. We schrijven de vouchers uit op basis van de oorspronkelijke vertrekdatum.

  • Wat gebeurt er na afloop van de geldigheid van de voucher?

Als je onverhoopt de voucher niet hebt kunnen besteden dan krijg je de waarde uitbetaald. Dit geldt vanaf minimaal 6 maanden na uitgiftedatum en maximaal 12 maanden na uitgiftedatum.

  • Wanneer kan ik toch mijn geld terugkrijgen als ik dat liever wil?

Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de voucher begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever geld terug willen. Dit kan, maar deze aanvragen kunnen op zijn vroegst een half jaar na uitgifte van de voucher in behandeling worden genomen.

  • Moet ik ondanks het coronavirus het restantbedrag van mijn vakantie wel betalen?

Ja, de betaling zal wel moeten worden voldaan. Op het moment dat je gevraagd wordt om de restantbetaling te voldoen, is er nog niets bekend over een eventuele annulering van de reis. Omdat de reis nog gepland staat, zijn de ANVR- en/of boekingsvoorwaarden onverminderd van kracht en hebben ook wij nog betalingsverplichtingen naar onze partners staan.

Indien het restantbedrag niet tijdig betaald wordt, kan de reis geannuleerd worden. Wij berekenen in dit geval de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. Feitelijk levert dat extra kosten op, die je niet had gehad bij het betalen van de volledige reissom.

Want wanneer een reisorganisatie uiteindelijk de reis toch zou annuleren, volgen er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit de reeds betaalde reissom kwijt bent. Op dit moment wordt er veelal gewerkt met een voucher t.w.v. de reissom. Deze voucher is gedekt door de SGR.

  • Als ik omboek naar een latere datum en we kunnen nog steeds niet reizen door corona, wat gebeurt er dan?

Feitelijk geldt dan hetzelfde voor de reizen die nu worden geannuleerd i.v.m. corona. Op dit moment wordt er veelal een voucher t.w.v. de reissom beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen. Dit geldt nu voor huidige vakanties, maar ook zeker voor een omgeboekte vakantie. Je kunt dus met een gerust hart omboeken!

  • Kan ik ondanks het coronavirus een nieuwe reis boeken?

Ja, graag zelfs. Wanneer jij een nieuwe vakantie wilt boeken, hoef je je zeker niet te laten weerhouden door het coronavirus; een vakantie boeken is nog steeds mogelijk.

 

 

 

 

 

Personal Touch Travel is lid van de ANVR Personal Touch Travel is lid van de SGR Personal Touch Travel is lid van het Calamiteitenfonds

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van onze website gemakkelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
Voor meer informatie kun je ons privacybeleid doorlezen.